الأربعاء، 11 سبتمبر 2013

كـارمـن

كـارمـن .!!

وانا مين عشان أموت ؟
ده انا ما فيش فى ايدى كرباج و لا نبوت
ده انا ديكتاتور صغير يدوب لسه فى حضانة
باتهجى اول حروفى فى القهر و الإهانة
من كتر خوفى من خوف ابن الجبانة والكذب و الخيانة
قلت أعمل ديكتاتور و لو انى لسه لى كتير عشان أكمل علام و آخد فى ايدى الشهادة شهادة الديكتاتوراه
و ألعب لعب الحواة و أفسد الحياة و أدوس على الجباه و أشعلل الحرايق و أظلم الخلايق و أطيح فى خلق الله
كارمن هى اللى حرة و انا اللى ديكتاتور و انتوا عايشين كمالة ؟ و لا عايشين عوالة ؟ و لا كمالة الطابور ؟
كارمن رمز الحياة و انا اللى شرير و قاتل الدنيا من البداية محترفة فى صناعة الشخص الديكتاتور من يوم بدء الخليقة
مش قادرة تحمى حق و لا قادرة ترد ظلم و لا قادرة على الحقيقة
و لا تمنع ديكتاتور من كل صنف و لون من قهره للعباد
تعالوا نشوف و نقرا فى كتاب الإنسانية أنواع مالهاش نهاية
من الديكتاتورية
فيه ديكتاتور سياسى و ديكتاتور حماسى
فيه ديكتاتور قرارى وفيه ديكتاتور حرارى
فبه ديكتاتور فظيع و ديكتاتور وضيع و ديكتاتور رقيع
فيه ديكتاتور ذكى و فيه ديكتاتور غبى
و ديكتاتور عبيط و ديكتاتور حويط و ديكتاتور أليط
فيه ديكتاتور مهزء و فيه ديكتاتور ملزق
ديكتاتور شقى و ديكتاتور عفى و ديكتاتور عجوز
فيه ديكتاتور شجاع و فيه ديكتاتور جبان
و ديكتاتور زمان غير ديكتاتور الزمان ده
الديكتاتور زمان كان زى جنكيز خان وهولاكو وريتشارد و موسولينى و هتلر
الديكتاتور معشش فى وجدان التاريخ فى قلب الإنسانية
و كل واحد فينا جواه ديكتاتور
بصوا على اى حد و حاتلاقوه
موجود اهوه تحت جلده بقايا الديكتاتورية
انا عشقت كارمن , كارمن لحن الحياة و الحرية الطليقة
و الأغنية البريئة
بتهرب من اسنانى لنياب الأولانى لمخالب ديناصور
سايبين الكون بحاله بظلمه و بظلامه
و جايين عليا انا و تقولوا عليا ديكتاتور و ظلمت الإنسانية
و كارمن النبيلة ضحيتى الجميلة قتلتها الديكتاتور ؟
ايوه قتلتها ايوه قتلت كارمن ، و كريمة هى كارمن مافيش اى فرق كارمن قالت لى لأ و كريمة كمان قالتها وانا ناويت ليلتها
أقتل البنت دية قتل مالوهش دية يعنى أقتل الحرية
أيوه قتلتها طب انتوا عملتوا إيه ؟
ساكتين من بدرى ليه ؟
ما قلتوش لأ ليه ؟
عشان ما بتقولوش طلع لنا قراقوش و ميت عفراكوش
ده غير اللى ما نعرفوش من كل شكل ولون
بالذمة انا ابقى مين ؟
انا ابقى مين فى وسط دول ؟
ده انا ديكتاتور لسه بلية عند معلم كبير بيأمرنى أنفذو انتوا
اهو ساكتين
ده انا بتلكك بيكوا و اتعكز عليكوا و عشمان لسه فيكوا
تقولوا لأ
نفسى مرة أسمعكوا تقولوا لأ قوية للديكتاتور إياه الكبير
قولوا لأ و انا معاكوا
قولوا لأ للأمريكان و للصهاينة و لعنف الإحتلال
قولوا لأ لكوبنهاجن و بنى الذل و الهوان
قولوا لأ و بلاش نفاق
قولوا لأ للى حاصل فى الخليج و فى العراق
قولوا لأ للمدابح فى جنوب لبنان
قولوا لأ
أقفوا مع كل ثائر فى القدس و الجولان
قاطعوا فى يوم البضائع
و الوجبات السريعة
و إفساد الطبيعة
أصـــرخ
أصرخ بعزم صوتك
و انا حاقول معاك
قولوا لأ للحروب
قولوا لأ للمجاعة
قولوا لأ للتآمر
قولوا لأ للخيانة
قولوا لأ للخنوع
قولوا لأ للخداع
قولوا لأ للى باع و اللى لسه حايبيع
قولوا لأ و السلامـ

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق